Koncepcja Premetra w Krakowie
-
Koncepcja Premetra w Krakowie
Klient: Biuro Infrastruktury Miasta Urząd Miasta Krakowa
Rok oddania projektu: 2008
Konsorcjum w składzie ARG, Altrans i MOSTY KRAKÓW Spólka Akcyjna opracowało koncepcję premetra jako docelowego środka transportu publicznego w Krakowie opierającego się na nowoczesnym taborze tramwajowym oraz rozwiązaniach bezkolizyjnyego przebiegu tras premetra.
Trasy projektowanego premetra zlokalizowano na terenie miasta Krakowa. Poszukiwano rozwiązań konstrukcyjnych tras premetra w oparciu o analizę rozwiązań konstrukcyjnych, których realizacja jest niezbędna z punktu widzenia zaproponowanych przebiegów metra uwzględniając warunki gruntowe oraz intensywność zabudowy istniejącej i planowanej w przyszłości. Projektowane są maksymalnie trzy linie premetra, o orientacyjnym przebiegu SW-NE, NW-SE oraz W-E. Linia SW-NE przebiega od Skotnik przez Zakrzówek, Rondo Kotlarskie, dochodząc do ul. Mistrzejowickiej. Linia NW-SE przebiega z Toń, przez Azory, zachodnią część Rynku Głównego i wzdłuż ul. Wielickiej do granic Krakowa. Natomiast linia W -E przebiega od Mydlnik przez ulic Armii Krajowej, ul. Lubicz, al. Jana Pawła II, dochodząc do Centrum Administracyjnego HTS.
Przyjęta w projekcie technologia realizacji linii premetra bazuje na aktualnie rozwiniętych metodach drążenia tuneli dających najlepsze efekty ekonomiczne przy występujących warunkach gruntowych oraz jest najmniej inwazyjną technologią dla występującej intensywności zabudowy terenów, pod którymi tunele będą prowadzone. Założono, że będzie to metoda tarczowa TBM.Premetro łączy w sobie dwa środki transportu jednocześnie. Składy poruszające się po liniach premetra przystosowane są jednocześnie do ruchu po istniejących w mieście Krakowie torowiskach tramwajowych. Przyjęte ostatecznie rozwiązania konstrukcyjne przystanków oparto na analizach warunków ewakuacji pasażerów znajdujących się na stacjach i w tunelach premetra.